پارکینسون و اختلال تعادل

یکی از علائم اصلی بیماری پارکینسون (PD) مشکلات تعادلی است. این علامت معمولاً در مراحل بعدی بیماری ظاهر می شود. افراد مبتلا به PD اغلب با تعادل خود مشکل دارند، که باعث می شود هنگام ایستادن ناپایدار شوند. این به عنوان ناپایداری وضعیتی شناخته می شود

افرادی که اختلال تعادل دارند در صورت ضربه یا لمس ممکن است به راحتی زمین بخورند. این خطر سقوط را افزایش می دهد، که می تواند برای برخی از افراد مبتلا به PD ناتوان کننده باشد و منجر به کاهش کیفیت زندگی شود.

علائم حرکتی (حرکتی) PD می تواند شامل مشکلات تعادل باشد. اگرچه همه افراد مبتلا به PD این مشکل را ندارند. سایر علائم حرکتی اولیه PD عبارتند از: 

  • لرزش در هنگام استراحت، مانند لرزش کنترل نشده در بازوها یا پاها
  • سفتی در اندام ها، گردن یا شانه ها
  • کندی حرکت یا از دست دادن تدریجی حرکت خود به خود

پارکینسون و اختلال تعادل

برخی از افراد مبتلا به PD علائم خفیف دارند، در حالی که برخی دیگر علائم شدیدتری دارند که با گذشت زمان بدتر می شوند. بی ثباتی وضعیتی ممکن است در زمانی که فرد در حال انجام فعالیت های مختلف است ظاهر شود، مانند زمانی که: 

  • ایستادن
  • بلند شدن از روی صندلی یا حالت نشسته
  • از رختخواب بیرون آمدن
  • انجام حرکات ناگهانی و سریع یا چرخش در حین راه رفتن

نشانه‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده بی‌ثباتی وضعیتی باشند عبارتند از حالت خمیده، گام‌های کوچک به هم زدن، و تمایل به خم شدن به جلو هنگام راه رفتن.

اختلال تعادل اغلب زمانی دیده می شود که فرد برای اولین بار مبتلا به PD تشخیص داده می شود، اما با پیشرفت بیماری شایع تر و بدتر می شود. افراد مبتلا به PD اگر نتوانند از تغییرات حرکتی بهبود یابند که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ می شود، مستعد سقوط هستند.

به همین دلیل، اختلال تعادل یکی از آزاردهنده ترین علائم PD است، زمانی که افراد تعادل خود را از دست می دهند و در حرکت کردن دچار مشکل می شوند.

علت اختلال تعادل در پارکینسون چیست؟

در PD، سلول های عصبی دوپامین مغز (نورون ها) آسیب دیده و از بین می روند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که در یکی از نواحی مغز که بیشتر تحت تاثیر PD است تولید می شود. پیام های دوپامین در مناطقی از مغز دخیل هستند که از صاف و هدفمند بودن حرکات عضلانی مطمئن می شوند.

بی ثباتی وضعیتی در PD می تواند برای تشخیص چالش برانگیز باشد زیرا علائم با بسیاری از شرایط دیگر همپوشانی دارند. با این حال، پزشک شما انواع معاینات فیزیکی را برای ارزیابی مسائل مربوط به تعادل انجام می دهد.

درمان اختلال تعادل در پارکینسون

در حال حاضر، هیچ درمانی شناخته شده برای PD وجود ندارد. همچنین هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند پیشرفت طبیعی بیماری را کند یا متوقف کند. اکثر افراد مبتلا به PD برای کمک به مدیریت علائم خود دارو را شروع می کنند.

برخی از داروهایی که بر دوپامین تأثیر می گذارند می توانند به بهبود بی ثباتی وضعیتی در مراحل اولیه تا میانی PD کمک کنند. اما اثربخشی آنها با پیشرفت بیماری کاهش می یابد.

کاردرمانی نقش موثری در بهبود وضعیت تعادل در بیماران مبتلا به پارکینسون دارد که توسط متخصصان کاردرمانی در منزل ما ارائه می شود. کاردرمانی بهترین رویکرد برای درمان بی ثباتی وضعیت بدن و مشکلات تعادلی است. ثابت شده است که تمریناتی که متخصص کاردرمانی در منزل ارائه می دهد تعادل و الگوی راه رفتن شما (راه رفتن) را بهبود می بخشد. این می تواند به کاهش خطر افتادن شما کمک کند.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی و اختلال تعادل – کاردرمانی در منزل برای پارکینسون – کاردرمانی پارکینسون در منزل

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ