زخم بستر یکی از شایع ترین عوارضی است که پس از سکته مغزی و به دلیل بروز فلجی و کاهش تحرک در مبتلایان به سکته مغزی ممکن است رخ بدهد.

زخم فشاری به آسیب بافتی گفته می‌شود که در اثر کاهش تحرک رخ داده و سبب کاهش سطح کیفیت زندگی افراد می شود.

مبتلایان به سکته مغزی به‌ دلیل ناتوانی در حرکت و تحرک کافی گاها ساعت ها و روزهای طولانی در بستر به سر می برند که این امر ریسک بروز زخم های فشاری را در این بیماران افزایش می دهد.

سکته مغزی شایع ترین اختلال نوزلوژیک و نوعی آسیب حاد و ناگهانی مغزی است که سبب اختلال در عملکرد جسمی و حرکتی و بروز عوارض جدی برای فرد می شود.

اختلالات جسمی و مشکلات حرکتی که در بیماران مبتلا به سکته مغزی رخ می دهند خود می توانند منجر به بروز عوارض دیگری همچون ضعف عضلات ، لاغری عضلات ، فلج شدن آن ها و بروز مشکلاتی همچون زخم بستر شود و برای جلوگیری از آن باید اندام های بیمار توسط درمانگر حرکت داده شده و جابجا شوند تا ریسک بروز این عوارض به حداقل برسد.

زخم های فشاری به علت فشار بر سطح پوست در مدت زمان طولانی رخ می دهد و مبتلایان به سکته مغزی به دلیل فلج شدن و ضعف حرکتی معمولا ساعت های طولانی در یک وضعیت ثابت و بی حرکت قرار می گیرند و این امر آن ها را در معرض خطر بروز این زخم ها قرار می دهد.

احتمال ایجاد زخم روی هر نقطه‌ای از بدن وجود دارد، اما نواحی استخوانی اطراف آرنج، زانو، پاشنه، دنبالچه و مچ پا آسیب‌پذیرتر هستند.

پیشگیری از زخم بستر در بیماران سکته مغزی

جابجا کردن بیمار به صورت متناوب و انجام تمرینات و حرکات ورزشی مناسب تحت نظر کاردرمانگر یکی از مهم ترین راهکارها در پیشگیری از این عوارض در مبتلایان به سکته مغزی است.

در صورتی که بیمار از ویلچیر استفاده می‌کند، باید حداقل هر ۱۵ دقیقه اندام های وی حرکت داده شود و بیمار جابجا شود و در بیماران استراحت مطلق نیز باید هر دو ساعت اندام های بیمار جابجا شوند.

کاردرمانی در منزل برای بیماران سکته مغزی راهکاری موثر در بهبود شرایط جسمی و حرکتی بیمار و همچنین جلوگیری از بروز عوارضی همچون زخم های فشاری است.

هزینه کاردرمانی در منزل سکته مغزی نیز با توجه به تعداد جلسات درمانی متغیر است.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی سکته مغزی – کاردرمانی در منزل – کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی در تهرانپارس – کاردرمانی در نارمک – کاردرمانی در مجیدیه

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ