بهبودی پس از سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که لخته خون یک شریان را مسدود کند یا یک رگ خونی آسیب دیده و از جریان خون به بخشی از مغز جلوگیری کند. وقتی مغز از خون محروم می شود، سلول های مغز شروع به مردن می کنند و آسیب مغزی رخ می دهد.

آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی می تواند گسترده و دائمی باشد. با این حال، تشخیص و درمان به موقع می تواند به جلوگیری از آسیب گسترده مغز کمک کند.

سکته مغزی می تواند یک رویداد ویرانگر باشد که توانایی عملکرد فرد را برای همیشه تغییر می دهد. می تواند منجر به مشکلاتی مانند بی حسی یا ناتوانی های جدی تر مانند ناتوانی در صحبت کردن یا راه رفتن شود.

بهبودی پس از سکته مغزی به نوع سکته مغزی، محل آن، مرحله ای که در آن تشخیص داده شده و درمان می شود و سلامت عمومی فرد بستگی دارد.

بافت مغز با پیشرفت سکته مغزی به سرعت آسیب می بیند، بنابراین هر چه زودتر کمک دریافت کنید، احتمال بهبودی مغز شما از سکته بیشتر خواهد بود. مهم است که علائم اولیه سکته مغزی را بدانید و اگر شروع به تجربه هر یک از آنها کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی

  • صورت: اگر فردی لبخند بزند و یک طرف صورتش آویزان شود
  • بازوها: اگر فردی بخواهد هر دو دست را بلند کند اما یکی از آنها به طور غیرارادی به سمت پایین حرکت کند.
  • گفتار: اگر فردی وقتی از او خواسته می شود یک عبارت ساده را تکرار کند، توانایی این کار را نداشته باشد.

علائم هشداردهنده سکته مغزی را بشناسید و اگر فکر می کنید ممکن است شما یا شخص دیگری به آن مبتلا شده باشید، در جستجوی مراقبت های پزشکی تردید نکنید. این بهترین اقدام برای محدود کردن آسیب مغزی و بهبود زمان بهبودی است.

به گفته پزشکان اگر قربانی سکته مغزی در عرض سه ساعت پس از شروع علائم تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، ممکن است خطر ناتوانی طولانی مدت کاهش پیدا کند.

بهبودی پس از سکته مغزی

آمارها نشان می دهند که :

  • ۱۰ درصد از کسانی که از سکته مغزی جان سالم به در می برند تقریباً بهبودی کامل را تجربه می کنند
  • ۲۵ درصد از بازماندگان سکته مغزی تنها با آسیب های جزئی بهبود می یابند
  • ۴۰ درصد دارای اختلالات متوسط تا شدید هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند
  • ۱۰ درصد نیاز به مراقبت در یک مرکز مراقبت طولانی مدت دارند
  • ۱۵ درصد بلافاصله پس از سکته می میرند

توانبخشی

توانبخشی اغلب می تواند به طور قابل توجهی توانایی عملکردی فرد را بهبود بخشد. در حالی که زمان بهبودی و اثربخشی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

فرآیند توانبخشی اغلب شامل یادگیری مجدد وظایف اساسی مانند خوردن و لباس پوشیدن است. هر چه فرد احساس آرامش و تهدید نکردن بیشتری داشته باشد، احتمال بهبودی او سریع‌تر است. هدف اصلی توانبخشی سکته مغزی بهبود عملکرد و ارتقای استقلال است.

کاردرمانی سکته مغزی یکی ار راهکارهای کمک کننده در بهبودی پس از سکته مغزی است.

متخصصان ما در بهترین مرکز کاردرمانی در منزل تهران خدمات تخصصی کاردرمانی سکته مغزی را برای کمک به بهبود توانایی های فرد پس از سکته مغزی ارائه می دهند.

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ