کاردرمانی ضربه مغزی موثرترین راهکار توانبخشی پس از این آسیب مغزی شناخته می شود.

در ضربه مغزی به علت برخورد شدید و مستقیم سر و گردن یا حركات جلو و عقب شدن ناگهانی سر نسبت به تنه ممکن است آسیب های زیر نیز ایجاد شوند:

  • ضرب دیدگی مغز
  • له شدگی مغز
  • خونریزی درون کاسه سر و داخل بافت مغز
  • شکستگی استخوانهای سر، صورت و یا ستون مهره ها و پارگی پوست و سایر بافت ها

بسیاری از افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند تا مدت ها برای انجام کارهای فعالیت های ورزشی ، شغلی و نحصیلی و حتی انجام امور روزمره خود مانند لباس پوشیدن ، حمام رفتن و … دچار مشکل هستند، کاردرمانی می تواند به این افراد کمک کند تا هرچه سریع تر به زندگی عادی خود بازگردند.

مبتلایان در هفته‌ های پس از بروز آسیب شاهد روند سریع بهبودی و در سال‌های پس از آن شاهد روند کند بهبودی خواهند بود به همین دلیل شروع به موقع خدمات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی و کاردرمانی در روزهای ابتدایی پس از آسیب از ضرورت بالایی برخوردار است.

کاردرمانگر برای کمک به فردی که دچار ضربه مغزی شده ابتدا ارزیابی دقیقی از شرایط وی به عمل آورده و بر اساس شدت آسیب و عوارضی که برای فرد ایجاد شده برنامه توانبخشی منحصربفرد وی را درنظر می گیرد.

ارائه تمرینات کاردرمانی ضربه مغزی سبب بهبود و تقویت سیستم تعادلی در بدن شده و به بازگشت هرچه سریع تر عملکرد مغز به وضعیت قبل از آسیب کمک می کند.

کاردرمانی ضربه مغزی

کاردرمانی ضربه مغزی

 

کاردرمانی نقش موثری در درمان و تخفیف عوارض پس از این عارضه مغزی دارد.

سیستم وستیبولار که ناحیه داخل گوش و شبکه های ارتباطی آن با مغز را در بر می گیرد، مسئول انتقال احساس حرکت سر به مغز ، متمرکز کردن چشم ها در زمان حرکت سر و همچنین کمک به حفظ تعادل است که در بسیاری از افرادی که دچار ضربه مغزی شده اند دچار اختلال شده و با کاردرمانی می توان به بهبود اختلال ایجاد شده کمک کرد.

کاردرمانگر همچنین توصیه هایی برای شروع تدریجی فعالیت ها پس از ضربه مغزی برای کاهش فشار وارده بر مغز به بیمار خواهد کرد که نقش ضروری در پیشگیری از آسیب های جدی پس از این آسیب مغزی دارد.

 

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی ضربه مغزی – کاردرمانی کودکان – کاردرمانی بزرگسالان – کاردرمانی سالمندان – کاردرمانی در رسالت

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ