درمان بیماری ام اس – کاردرمانی ام اس در منزل

  1. خانه
  2. مقالات
  3. کاردرمانی
  4. درمان بیماری ام اس – کاردرمانی ام اس در منزل
درمان بیماری ام اس

درمان بیماری ام اس به چند دسته تقسیم می شود که می تواند بر روند بیماری و یا علائم مرتبط با بیماری تاثیر بگذارد. توانبخشی ام اس با کاردرمانی در منزل نیز بخش مهمی از درمان ام اس است که می تواند کمک زیادی به تخفیف علائم بیماران و بهبود کیفیت زندگی آن ها بکند. ام اس شایع ترین بیماری مزمن عصبی اکتسابی است که بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد، اغلب بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال تشخیص داده می شود و هنوز هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. هیچ علت مشخصی برای ام اس وجود ندارد، اما عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری در ایجاد آن نقش دارند.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به ماده چربی – به نام میلین – در اطراف اعصاب حمله می کند و به آن آسیب می رساند. میلین برای محافظت و عایق کردن اعصاب مهم است، به طوری که پیام های الکتریکی که مغز به بقیه بدن می فرستد، به سرعت و کارآمد حرکت کند.

همانطور که میلین در طول حمله ام اس شکسته می شود – فرآیندی به نام دمیلیناسیون – تکه هایی از اعصاب نمایان می شوند و سپس زخم می شوند که باعث می شود اعصاب قادر به برقراری ارتباط صحیح پیام ها نباشند و در معرض خطر آسیب بعدی قرار گیرند. این بدان معنی است که مغز نمی تواند با سایر قسمت های بدن صحبت کند و در نتیجه طیف وسیعی از علائم را شامل می شود که می تواند شامل از دست دادن عملکرد حرکتی باشد (مانند راه رفتن و عملکرد دست و بازو، از دست دادن حس، درد، تغییرات بینایی و تغییر در تفکر و حافظه).

پیشرفت بیماری در مولتیپل اسکلروزیس به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای کسانی که بیماری شدیدتری برایشان پیش‌بینی می‌شود، مهم است که در شروع بیماری زمان ارزشمندی را از دست ندهند، بلکه باید سریع درمان مناسب بیماری ام اس را دریافت کنند.

درمان بیماری ام اس

ارگو تراپیست رضا مقتدایی

درمان بیماری ام اس

داروهای ام اس تا حدودی کنترل التهابی را که به رشته های عصبی آسیب می رساند، کاهش دفعات و شدت عودها و یا کاهش تاثیر علائم ام اس را سبب می شوند. کند کردن تجمع آسیب عصبی همچنین ممکن است ناتوانی بیشتر مشاهده شده در طول دوره ام اس را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند.

به افرادی که مبتلا به اشکال عودکننده ام اس تشخیص داده شده اند، احتمالاً توصیه شده است که درمان بیماری ام اس را در اسرع وقت شروع کنند. بهترین اقدام کنترل التهاب و جلوگیری از آسیب غیرقابل برگشت بافتی است. درمان های کنونی موجود برای اشکال عودکننده ام اس، روند التهابی ام اس را هدف قرار می دهد. نشان داده نشده است که آنها برای اکثر افرادی که بیماری پیشرونده تشخیص داده شده است، که در آن التهاب نقش کمتری در روند بیماری ایفا می کند، موثر نیستند.

داروهای مورد استفاده برای مدیریت مولتیپل اسکلروزیس (MS) را می توان به چند دسته تقسیم کرد.

داروهای اصلاح کننده بیماری

درمان های اصلاح کننده بیماری (DMT)
اینها دسته ای از داروهایی هستند که بر بیماری زمینه ای تأثیر می گذارند. DMT ها برخی از جنبه های فرآیند التهابی ام اس را هدف قرار می دهند و به نظر می رسد فراوانی و شدت عود را کاهش می دهند. کاهش تعداد ضایعات جدید در مغز و نخاع همانطور که در MRI مشاهده می شود و کاهش تجمع ناتوانی. تصمیم‌گیری در مورد درمان اصلاح‌کننده بیماری با در نظر گرفتن دقیق و سنجیدن عواملی از جمله سبک زندگی فردی، سیر بیماری، عوارض جانبی شناخته شده و خطرات و مزایای بالقوه درمان‌های مختلف بهتر است.

داروهای مدیریت علائم در درمان بیماری ام اس

این داروها به کاهش علائم مرتبط با ام اس مانند خستگی، اختلال حرکتی، اسپاستیسیته و درد کمک می کنند.

داروهای مدیریت عود

اینها داروهای استروئیدی هستند که به کاهش شدت و طول مدت عود ام اس کمک می کنند. عود – که همچنین می تواند حمله یا تشدید نامیده شود – در اثر التهاب در ناحیه خاصی از سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. استروئیدها به طور فعال التهاب را سرکوب می کنند، که به بهبود علائم عود و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک می کند.

استفاده از استروئیدها در کوتاه مدت توسط اکثر پزشکان نسبتاً ایمن است. عوارض جانبی ممکن است شامل اشکال در خواب، ناراحتی معده و تحریک پذیری باشد. در درازمدت، داروها ممکن است بر سایر نواحی بدن، از جمله عملکرد کبد، کلیه و تراکم استخوان، در میان سایر موارد تأثیر بگذارند، بنابراین باید از مصرف طولانی مدت و/یا مکرر آن اجتناب شود.

توانبخشی بیماری ام اس با کاردرمانی

کاردرمانی برای بیماران ام اس به طور کلی به اهداف زیر کمک می‌کند:

افزایش استقلال: کاردرمانی به افراد کمک می‌کند تا تا حد ممکن به طور مستقل به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.
بهبود عملکرد: تمرینات کاردرمانی به تقویت عضلات، بهبود هماهنگی و افزایش قدرت فرد کمک می‌کند.
کاهش خستگی: برنامه‌های کاردرمانی می‌توانند به مدیریت خستگی ناشی از بیماری ام اس کمک کنند.
بهبود کیفیت زندگی: با افزایش استقلال و عملکرد، کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا به ام اس بهبود می‌یابد.

چه نوع تمریناتی در کاردرمانی برای درمان بیماری ام اس انجام می‌شود؟

  • تمرینات حرکتی: تمریناتی برای بهبود تعادل، هماهنگی، قدرت عضلات و انعطاف‌پذیری.
  • تمرینات حسی: تمریناتی برای بهبود حس لامسه، عمقی و بینایی.
  • تمرینات شناختی: تمریناتی برای بهبود حافظه، تمرکز و حل مسئله.
  • آموزش استفاده از وسایل کمکی: آموزش استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر یا صندلی چرخدار.
  • آموزش تکنیک‌های انجام فعالیت‌های روزمره: آموزش تکنیک‌های جدید برای انجام فعالیت‌هایی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و حمام کردن.

مزایای کاردرمانی برای بیماران ام اس

  • کاهش علائم: کاردرمانی می‌تواند به کاهش علائمی مانند ضعف، اسپاسم عضلانی و مشکلات تعادل کمک کند.
  • بهبود کیفیت خواب: با کاهش درد و بهبود عملکرد، کاردرمانی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: با افزایش استقلال و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره، اعتماد به نفس افراد مبتلا به ام اس افزایش می‌یابد.
  • کاهش استرس: کاردرمانی می‌تواند به کاهش استرس ناشی از بیماری و افزایش کیفیت زندگی کمک کند.
فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ