انواع سکته مغزی

سکته مغزی یکی از شایع ترین اختلالات نورولوژیک و نوعی آسیب حاد و ناگهانی است که به دلیل بروز اختلال در خون رسانی به قسمت هایی از مغز رخ می دهد.

این عارضه مغزی شایع و جدی می تواند سبب بروز ناتوانی و در موارد شدید حتی مرگ بیمار شود.

انسداد یکی از عروق خون رسان به مغز و یا پارگی و آسیب یکی از عروق مغزی علت اصلی بروز انواع سکته مغزی است ، این وضعیت موجب بروز علائم و عوارضی همچون بی حسی و یا فلج یک نیمه از بدن یا صورت، اختلال تعادل ، اختلال تکلم و بلع و … می شود.

افزایش سن ، اضافه وزن و چاقی ، بیماری های قلبی و عروقی ، کم تحرکی ، فشار خون کنترل نشده ، کلسترول خون بالا و اعتیاد به سیگار و الکل از جمله مهم ترین عواملی هستند که خطر بروز این عارضه را افزایش می دهند.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمی

به دلیل انسداد عروق خون رسان به مغز به دلیل وجود لخته خون رخ می دهد.

سکته مغزی هموراژیک 

به دلیل پارگی عروق مغزی و خونریزی در قسمتی از بافت مغز رخ می دهد.

علائم سکته مغزی

  • احساس ضعف یا بی‌حسی در یک طرف بدن و صورت
  • سردرد و سرگیجه ناگهانی
  • اختلال در راه رفتن و حفظ تعادل
  • اختلال در تکلم و گفتار بطور صحیح
  • مشکلات مانند دوبینی و تاری دید
  • کاهش سطح هوشیاری

روش درمان

انواع سکته مغزی برای پیشگیری از بروز عوارض جدی در نتیجه مرگ سلول های مغزی نیازمند اقدامات درمانی اورژانسی و فوری است، چراکه هر چقدر درمان سکته مغزی به تاخیر بیفتد احتمال مرگ تعداد بیشتری از سلول های مغز و بروز آسیب های جدی تر افزایش می یابد.

توانبخشی سکته مغزی با روش هایی همچون کاردرمانی سکته مغزی برای کاهش مشکلات و عوارض جسمی و حرکتی ایجاد شده برای بیمار مبتلا به انواع سکته مغزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

پس از کنترل شرایط بیمار و انجام اقدامات اولیه درمانی مرحله توانبخشی باید در روزهای ابتدایی پس از سکته مغزی آغاز شود.

هدف از برنامه توانبخشی بهبود وضعیت بیمار و کمک به افزایش استقلال وی در انجام کارهای شخصی است.

کاردرمانی سکته مغزی با هدف بهبود توانایی های جسمانی و کاهش مشکلات حرکتی و وابستگی به اطرافیان امری ضروری است و می توان به صورت خدمات کاردرمانی در منزل نیز از آن بهره برد.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی سکته مغزی – کاردرمانی در منزل سکته مغزی – کاردرمانی سکته مغزی در منزل – بهترین کلینیک کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی در نارمک – کاردرمانی در تهرانپارس – کاردرمانی در مجیدیه 

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ