گفتار درمانی سکته مغزی نقش مهمی در کاهش و از بین بردن عوارض مرتبط با گفتار و تکلم و همچنین بلع غذا که در اثر سکته مغزی رخ داده اند دارد.

گفتاردرمانی همچنین بخش مهمی از برنامه توانبخشی پس از سکته مغزی است که در مرکز توانبخشی مهراد ( گفتاردرمانی در شرق تهران ) و یا بصورت خدمات گفتاردرمانی در منزل به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

سکته مغزی شایع ترین اختلال نورولوژیک و یک آسیب جدی و حاد ناگهانی مغز است که سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان درگیر عوارض خود می کند.

اختلال در خونرسانی به قسمت هایی از مغز سبب مرگ سلول ها در آن قسمت و همچنین بروز مشکلات ناشی از آن می شود.

اگرچه احتمال بروز سکته مغزی در هر سن و جنسی وجود دارد اما شیوع آن در بین افراد بالای ۶۵ سال و همچنین افراد چاق و یا با بیماری های های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و عروقی بیش از سایر افراد است.

در صورتی که سکته مغزی در سمت چپ نیم‌کره مغز که مرکز زبان و توانایی تکلم است رخ دهد می‌تواند منجر به بروز اختلال تکلم شود ، به همین دلیل مشکلات گفتاری اغلب در بیمارانی دیده می‌‌شود که سکته در نیم‌کره چپ مغز آن‌ها رخ داده است.

اختلال تکلم شامل لکنت ، بریده بریده حرف زدن ، آفازی و اختلال بلع از مهم ترین عوارض سکته مغزی هستند که با خدمات توانبخشی گفتار درمانی قابل بهبود هستند.

شدت عوارض ایجاد شده برای بیمار نیز بسته به شدت آسیب مغزی و اینکه کدام قسمت های مغز آسیب دیده اند متفاوت است.

لکنت زبان و بریده بریده حرف زدن و ناتوانی در ادا کردن کلمات سبب کاهش اعتماد بنفس فرد و عدم تمایل وی برای صحبت در بین اطرافیان می شود که این امر منجر به بروز مشکلات روحی برای فرد می شود ، به همین دلیل گفتاردرمانی اهمیت زیادی در بهبود شرایط مبتلایان به این عارضه مغزی دارد.

گفتار درمانی سکته مغزی با تمرکز بر درمان عوارض گفتاری ایجاد شده در بیمار به بازیابی مهارت های گفتاری از دست رفته کمک زیادی می کند و مشکلات گفتاری را به حداقل می رساند.

گفتار درمانگر به ارزیابی مهارت‌ های ارتباط شناختی، مهارت ‌های تکلم و سایر نقاطی که در ارتباط کلامی ‌نقش دارند پرداخته و بر اساس شدت عوارض ایجاد شده و همچینن میزان توانایی های بیمار برنامه گفتاردرمانی منحصربفردی را تنطیم می کند.

تکنیک های گفتار درمانی سکته مغزی

  • آموزش تنفس آگاهانه برای بالا بردن صدا
  • استفاده از جملات کوتاه‌ تر
  • جایگزین کردن کلمات با هم 
  • آموزش استفاده از زبان بدن
  • آموزش تمرینات عضلانی و تنفسی
  • تجویز وسایل کمکی ارتباطی پیشرفته
  • آموزش تکنیک های بلع صحیح غذا

 

کلمات مرتبط :

گفتار درمانی سکته مغزی در منزل – گفتاردرمانی در نارمک – گفتاردرمانی در شرق تهران – گفتاردرمانی در منزل

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ