کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی نسبت به دیگر بیماریها امری با پیش آگهی بهتر می باشد زیرا اغلب تومور های نخاعی خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

بنابر این کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی هم برای بیمار و هم برای کاردرمانگر راه کاری برای بدست آوردن استقلال هر چه زودتر به چشم می آید.

درست است که اغلب تومور های نخاعی خوش خیم هستند ولی با این وجود این تومورها در بیمار علائمی مثل درد ، ضعف عضلات در اندام های فوقانی و تحتانی ،مشکلات اسفنگتر و اختلال تعادل می تواند ایجاد نماید.

یکی از مشکلاتی که به دنبال درمان تومور نخاعی ممکن است برای بیمار به وجود آید کاهش حس ناحیه تناسلی در خانمها و اختلال نعوظ در آقایان به دلیل جراحی یا رادیوتراپی است.

مرکز توانبخشی مهراد متشکل از تیم کامل توانبخشی ،  بیشترین کمک را به بیماران پس از ابتلا به تومور نخاعی می نماید.

کاردرمانی بیمار تومور نخاعی از بیمارستان شروع شده و بلافاصله در منزل بیمار ادامه می یابد .

کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی

قبل هر گونه اقدام کاردرمانی و توانبخشی ، کاردرمانگر میزان آسیب و ضعف ناشی از تومور نخاعی را ارزیابی می نماید.

کاردرمانگر بعد از ارزیابی اولیه ، تمرینهای تقویت اندام ها ، تنه و کنترل مثانه را به بیمار آموزش می دهند تا آمادگی و توانمندی مجدد جهت انجام کارهای روزمره زندگی بدست آید.

یکی از تکنیک های موثر جهت کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی آموزش عصبی عضلانی است بدین معنا که جهت انجام یک عملکرد می توان آن فعالیت را به ریز فعالیت هایی تقسیم کرد و آنها را تکرار نمود تا آن فعالیت بدست آید .

برای مثال اگر فعالیت برداشتن کتاب از داخل قفسه کتابخانه مد نظر است ، باید در کاردرمانی دست حرکت بالا آوردن شانه ، خم و صاف کردن آرنج ، برداشتن و رها کردن با کمک انگشتان را بسیار تمرین کرد تا توانایی برداشتن کتاب از داخل کتابخانه برای بیمار مقدور شود.

به جز تکنیک بالا ، کاردرمانگر جهت تقویت اندام فوقانی و تحتانی بیمار، تنه ، مثانه و اسفنگتر ها ، بهبود تعادل و کاهش درد  تمرینهایی مدون آماده می کند و به بیمار و خانواده بیمار آموزش می دهد.

بعد از بدست آوردن توانایی های اولیه آموزشهای لازم جهت انجام کارهای روزمره زندگی بصورت مستقل به بیمار آموزش داده می شود.

برخی از کارهای روزمره عبارتند از مسواک زدن ، توالت رفتن ، حمام کردن، غذا درست کردن ، لباس پوشیدن و درآوردن ، پوشیدن کفش و درآوردن ، و بسیاری کارهای روزمره دیگر.

کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی

کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی

 

کاردرمانی برای پیشگیری از مشکلات بیشتر

ضعف ، تومور های خارج سخت شامه یا اکسترادورال ، قرارگیری بیمار در معرض اشعه و مشکلات هورمونی همگی بیمار را مستعد شکستگی مهره درگیر می نماید.

برای جلوگیری از افزایش بار و وزن اضافی بر روی ستون مهره های بیمار ممکن است کاردرمانگر ملاحظات خاصی را حین تمرین درمانی در نظر بگیرد، یا جهت ساپورت ستون فقرات ارتز تجویز نماید یا تمرینات تقویت کننده تنه را پیشنهاد نماید.

در هر مرحله از روال کار کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی ، کاردرمانگر بیماری ها و عوارض همراه بیماری را نیز کنترل می نماید.

بعضی از این بیماریهای همرا عبارتند از ؛ خستگی ، سیتوپنیا ، کمبود ویتانین ، برهم خوردن تتظیم الکترولیت بدن ، افسرگی ، عفونت و ترومبو آمبولی.

افزایش استقلال عملکرد

برای برنامه ریزی تمرینهای درمانی بیمار تومور نخاعی، باید اطلاعات دقیق از تاریخچه پزشکی ، پیش آگهی انکولوژی ، میزان آسیب نورولوژیک ، شدت ضایعه و میزان انتظارات بیمار و خانواده داشته باشیم.

نقش کاردرمانی ، استفاده از اسپیلنت، و استفاده از وسایل کمکی نقش بزرگی در دست یابی استقلال عملکردی دارند.

البته اهداف همه مداخلات پزشکی من جمله کاردرمانی بالابردن سطح کیفیت زندگی بیمار است .

کم کردن علائم تومور نخاعی

درد شایعترین علامتی است که بیماران تومور نخاعی از آن شاکی هستند . بر اساس اینکه دلیل درد چه باشد راه کار درمانی جهت کاهش درد متفاوت است.

گاهی اوقات دارودرمانی، برخی اوقات تجویز اسپیلنت می تواند درد بیمار را کاهش دهد‌ .

ضعف عضلانی و اختلال تعادل و تغییر در درک بعضی از حواس در اندام ها از دیگر علائم بیمار تومور نخاعی است که حین کاردرمانی در منزل بیمار تومور نخاعی لاید کاردرمانگر در نظر داشته باشد.

بعد از تخفیف علائم کاردرمانگر بیشترین تمرینهایی که به بیمار ارائه می نماید در جهت کسب حداکثر استقلال می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماریهای مغز و اعصاب با مرکز مهراد تماس حاصل فرمایید .

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ