سکته مغزی عارضه ای ناتوان کننده بوده که فرد را از انجام کارهای روزمره ناتوان می نماید برای داشتن اسقلال مجدد انجام کاردرمانی بعد از سکته مغزی یکی از مهمترین اقدامات توانبخشی پس از ترخیص از بیمارستان است.

در همه جای دنیا تحقیقات نشان داده اند که برای بهبود بیمار سکته مغزی باید کار تیمی انجام شود اعم از متخصصین مختلف توانبخشی که کاردرمانی بعد از سکته مغزی سعی در بهبود مهارت های عملکردی بیمار دارد.

بعد از سکته مغزی، کاردرمانگر توانایی های جسمی و حرکتی، حسی، شناختی ، ادراک بینایی و توانایی انجام کارهای روزمره را ارزیابی می نماید و براساس آن سطح تمرینات بیمار مشخص می گردد.

کاردرمانگر سعی دارد تا با افزایش سطح مشارکت بیمار در تمرینات و فعالیت های روزمره، مشکلات بیمار را کاهش داده و از مشکلات ثانوی ناشی از سکته مغزی جلوگیری نماید .

همیشه تمرکز کاردرمانی بعد از سکته مغزی بر عملکرد و استقلال فردی بیمار خواهد بود .

بعد از سکته مغزی ، کاردرمانگر با تمرکز بر روی کاردرمانی دست سعی بر بازگشت عملکرد دست مبتلا دارد، چرا که با بهبودی دست بسیاری از عملکردهای روزمره بیمار قابل انجام است.

کاردرمانی بعد از سکته مغزی و ارزیابی

بعد از سکته مغزی کاردرمانگر  ارزیابی حرکتی، حسی، شناختی و ادراکی بینایی را انجام میدهد تا میزان آسیب در هر قسمت ناشی از سکته مغزی مشخص شود.

بعد از ارزیابی اولیه و تدوین برنامه درمانی ، کاردرمانگر اعضا خانواده بیمار سکته مغزی را از روال درمان مطلع کرده و نحوه انجام بعضی از تمرینات را برای آنها توضیح می دهد.

انجام کارهای روزمره ( ADL )

قدم اول ارزیابی بیمار سکته مغزی ، ارزیابی کارها و فعالیت هایی است که بیمار قبل از سکته مغزی انجام می داده و الان به دلیل سکته مغزی قادر به انجام آنها نیست.

منظور از انجام کارهای روزمره عبارتند از ؛ لباس پوشیدن ، درآوردن ، آشپزی کردن ، نظافت منزل ، حمام کردن ، توالت رفتن، رانندگی کردن و دیگر کارهای شخصی مثل مسواک زدن ، شانه کردن.

برای انجام این کار کاردرمانگر از فرم های استاندارد ارزیابی مانند معیار استاندارد عملکردی (FIM) ، فرم ارزیابی اصلاح شده بارتل (MBI) ، ارزیابی حرکت و پردازش حرکتی ( AMPS) و  ارزیابی مهارت های روزمره زندگی ( ALSAR) ، استفاده می نماید .

توسط معیار اهای ارزیابی مذکور کاردرمانگر میزان نیاز به کمک در حیطه و اولویت انجام هر کار در هر زمینه را مشخص می نماید.

با مشاهده میزان محدودیت ها در انجام هر فعالیت ، برنامه درمانی بیمار تدوین شده و تمرینات لازم آغاز می گردد.

ادراک بینایی

قبل از ارزیابی ادراک بینایی ، کاردرمانگر مهارت های اولیه بینایی مانند میزان میدان بینایی، دقت بینایی و تعقیب بینایی را ارزیابی می نماید.

پس از مشخص شدن توانمندی های بیمار در هر یک از زمینه های گفته شده و توانایی ادراک بینایی ، تمرین های مربوط به اتاق تاریک در صورت نیاز برای بیمار در نظر گرفته می شود.

برای ارزیابی ادراک بینایی نیز تست های استانداردی وجود دارد و عبارتند ار :

  • تست غربالگری ادراکی بزرگسالان  (OT-APST)
  • تست عدم توجه رفتاری (BIT)
  • تست ارزیابی انجمن کارورمانگران انتاریو (OSOT)
  • RPAB

کاردرمانی بعد تز سکته مغزی در حیطه ادراک بینایی موارد زیر را به طور کامل مورد ارزیابی قرتر نی دهد:

  1. درک شکل از زمینه ،
  2. آگنوزیا
  3. اختلالات مربوط به روابط فضایی
  4. طرحواره بدنی
  5. درک عمق
  6. غفلت یکطرفه بدن
  7. مهارت های ساختاری

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با مرکز تخصصی کاردرمانی سکته مغزی مهراد تماس حاصل فرمایید .

حافظه و شناخت

کاردرمانگر بعد از سکته مغزی غربالگری های مربوط به حافظه ، شناخت و عملکرد های اجرایی را بررسی می نماید تا میزان آسیب در اث سکته را مشخص نماید.

برای انجام ارزیابی دقیق در حیطه های حافظه ، شناخت و عملکردهای اجرایی از معیار های ارزیابی استاندارد استفاده میکنند بهضی از این ملیار ها عبارتند از ؛ MMSE، CAM، RBMT و AMPS.

هر گونه آسیب ماندگار در حافظه ، شناخت و عملکرد اجرایی ، بیمار را انجام کار های روزمره به طور مستقل محروم می نماید.

ناتوانی بیمار برای شروع یک فعالیت مثل آماده کردن صبحانه، ناتوانی در برنامه ریزی انجام یک فعالیت و کمبود توجه برای تداوم انجام یک فعالیت از بزرگترین مشکلات بیمار در این نوع آسیب از مغز می باشد.

عملکر حسی، حرکتی اندام فوقانی

بعد از سکته مغزی کاردرمانگر ارزیابی حسی و حرکتی بیمار مخصوصا ارزیابی حسی و حرکتی اندام فوقانی را با تاکید بر کاردرمانی دست سکته مغزی انجام می دهد.

قدرت انجام حرکات ، تون عضلانی ، نقایص حسی، برنامه ریزی حرکتی ، هماهنگی حرکات ریز و عملکرد دست مهمترین موارد مورد ارزیابی کاردرمانگر می باشد.

روشهتی استاندارد مورد ارزیابی عبارتند از :

  • ارزیابی قدرت عضلانی به صورت دستی (MMT)
  • قدرت چنگ زدن و برداشتن اشیا ریز
  • NHPT
  • MAS
  • MTS

از معیار های ارزیابی فوق حین روال درمان مکرر استفاده می شود تا میزان پیشرفت بیمار مشخص شود و برنامه درمانی بعدی تدوین گردد.

از دیگر معیارها و فرم های ارزیابی که برای سنجش پیشرفت اندام فوقانی بعد از سکته مغزی استفاده میشود عبارتند از ؛

  • Action Research Arm Test
  • Wolf Motor Function Test
  • Arm Motor Ability Test
  • Upper Limb Motor AssessmentScale
  • Chedok Arm and Hand Activity Inventory
  • Motor Activity Log ABILHAND
  • ABILHAND

در حال حاضر از یک فرم ارزیابی یکسان در سرتاسر دنیا استفاده نمی شود . اینکه کاردرمانگر بعد از سکته مغزی چه فرم و معیار ارزیابی را انتخاب کند به فاکتور های متعددی بستگی دارد .

ارزیابی داخل منزل

حین دوره توانبخشی و در زمان ترخیص بیمار کاردرمانگر محیط زندگی بیمار را ارزیابی می نماید. با توجه به شدت ضعف و میزان فلجی اندام یا اندام های مبتلا اصلاحات ساختاری در منزل بیمار پیشنهاد می شود.

هدف از ارزیابی محیط منزل این است که مشخص شود آیا محیط زندگی بیمار بعد از سکته مغزی هم برایش بی خطر و امن هست یا خیر.

مهمترین ارزیابی داخل منزل ، ارزیابی انجام کارهای روزمره بیمار بعد از سکته مغزی است. مثلا ارزیابی نحوه جابجایی بیمار از تخت به سرویس بهداشتی بعد از سکته مغزی به چه نحو است با ویلچر با عصا .

از دیگر موارد ارزیابی های در منزل عبارتند از ؛ توانایی پرداخت قبوض، توانایی غدا درست کردن ، تکنیک های حل مسئله، مصرف دارو و ……

 

کاردرمانی بعد از سکته مغزی

کاردرمانی بعد از سکته مغزی

کاردرمانی بعد از سکته مغزی باید بلافاصله بعد از ثبات وضعیت حیاتی بیمار شروع شود.کاردرمانی برای سکته مغزی ابتدا فعالیت های مهم و کلیدی را انتخاب کرده و با درجه بندی تمرینات سعی بر آموزش و بدست آوردن مهارت برای بیمار دارد.

کاردرمانی علاوه بر آموزش های حسی، حرکتی ، شناختی ادراک بینایی و تکنیک های حل مسئله ، از بروز عوارض ثانوی ناشی از سکته مغزی نیز جلوگیری می کند.

مهمترین مواردی که کاردرمانی بعد از سکته مغزی به آنها می پردازد عبترتند از ؛

  • بهبود عملکرد دست
  • کاهش اسپاستی سیته
  • تجویز اسپیلنت
  • کنترل ادم
  • جلوگیری از کوتاهی و کانترکچر
  • بانداژ
  • ماساژ رتروگرید

برای کسب مشاوره بیشتر در این مورد کاردرمانی بیمار سکته مغزی با کلینیک توانبخشی مهراد تماس حاصل فرمایید .

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی سکته مغزی – توانبخشی سکته مغزی – درمان سکته مغزی – علائم سکته مغزی – کلینیک کاردرمانی در تهران – کلینیک کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی در منزل

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ