وسایل کاردرمانی دست بخش مهمی از تجهیزات مرکز کاردرمانی دست و مرکز تخصصی دست می باشد. داشتن وسایل کاردرمانی مدرن و به روز و دیجیتال نقش مهمی در پیشرفت دست و عملکرد دست پس از انواع آسیب دست مثل درمان چسبندگی تاندون دست، توانبخشی انگشتان دست ، کاردرمانی دست جراحی شده ، کاردرمانی دست نوزاد و کاردرمانی در جهت کاهش عوارض عمل تاندون دست خواهد داشت .

وسایل کاردرمانی دست چیست؟

کاردرمانی دست حیطه ای است که به مشکلات مخصوص شانه، آرنج، مچ و انگشتان دست با زمینه ارتوپدی و مغز و اعصاب سر و کار دارد.

وسایل کاردرمانی دست عمدتا تجهیزاتی هستند که عملکرد بیمار را ارتقا و بهبود میدهند. بعضی از این وسایل عبارتند از؛

  • خمیر پاتی ( putty)
  • اگزربورد ( hand exercise board)
  • فپس (FEPS)
  • دیجی فلکس (Digi Flex)
  • واکینگ شولدر ( walking shoulder)
  • شولدرویل ( shoulder wheel)
  • وند (wand)
  • یو پی اس (UPS)
  • پگ بورد (Peg board)
  • دستکش روباتیک (Robatic hand)
  • هند اسکیت ( hand skate)
  • توییست بار (twist bar)
  • سندینگ (sanding)

وسایل کاردرمانی دست وسایلی هستند که هم در مراکز کاردرمانی دست و هم در کاردرمانی دست در منزل کاربرد بسیار زیادی دارند . وسایل کاردرمانی دست در بسیاری از مشکلات و بیماریها  نظیر سوختگی ها، شکستگی ها ، قطع انگشتان دست ، آرتروز دست ، آسیب های ورزشی ، سکته مغزی ، ضربه مغزی، ضایعه نخاعی ، تومورهای مغزی، تومورهای نخاعی ، ام اس و دیگر بیماریهای مغز و اعصاب کاربرد داشته و سودمند هستند .

کاددرمانی دست می بایست بلافاصله بعد از جراحی آغاز شود تا خشکی مفصل به وجود نیاید و بهبودی حرکات از دست رفته هر چه زودتر بازگردد.

شدت انجام تمرینات دست به میزان و شدت آسیب بستگی دارد . در مرکز کاردرمانی مهراد مجموعه کاملی از تجهیزات و وسایل کاردرمانی دست جهت بهبود دامنه حرکتی مفاصل ، قدرت عضلات ، جلوگیری از عوارض جراحی وجود دارد .

وسایل کاردرمانی دست

در توضیحات زیر به تفکیک اسم و کاربرد هر یک از وسایل کاردرمانی دست را شرح خواهیم داد این وسایل عبارتند از ؛

خمیر پاتی

خمیر پوتی یا خمیر درمانی با رنگ های مختلف که هر کدام دارای مقاومت و سفتی مختلفی هستند به منظور تقویت انگشتان دست ، دامنه حرکتی انگشتان دست ، قدرت گرفتن و بهبود رها کردن دست ، دست ورزی و مهارت های ریز دست کاربرد بسیار زیادی دارد .

وسایل کاردرمانی دست خمیر پاتی

وسایل کاردرمانی دست خمیر پاتی

 

اگزربورد

اگزربورد وسیله چوبی با تکه های چوبی متشکل از شکل های مختلف جهت انواع گرفتن همراه با مقاومت ، مخصوص گرفتن های ریز دست می باشد . گرفتن کروی ، گرفتن استوانه ای ، گرفتن دیسکی شکل، گرفتم کلید ، گرفتن سه انگشتی و گرفتن دو انگشتی مهمترین حرکاتی هستند که بوسیله اگزربورد می توان تقویت نمود.

وسایل کاردرمانی دست اگزربورد

وسایل کاردرمانی دست اگزربورد

فپس

این وسیله از جنس چوب یا فلز می تواند درست شده باشد . این وسیله بیشتر برای تقویت حرکات مچ دست طراحی شده است. هر چند یک نوع از گرفتن دست که گرفتن استوانه ای گفته میشود نیز در این حرت تقویت میگردد ولی بیشترین کاربرد این وسیله در کاردرمانی دست خم کردن مچ، باز کردن مچ، چرخش رو به داخل و چرخش رو به خارج مچ دست است. هم در اختلالات ارتوپدی د هم در اختلالات مغز و اعصاب این وسیله کمک زیادی به بیماران در بهبود حرکات مچ دست می نماید.

دیجی فلکس

این وسیله متشکل از مواد پلاستیکی و فنرهای مقاومتی بسیار کوچک جهت تقویت عضلات انگشت و و بهبود دامنه حدکتی مفاصل انگشت می باشد. معمولا بعد از شکستگی انگشتان دست، پارگی تاندونهای دست ، پیوند دست قطع شده، انتقال تاندون یا تاندون ترنسفر و دیگر اختلالات نظیر سندرم تونل کارپ این وسیله کاربرد زیادی دارد.

واکینگ شولدر

وسیله ای چوبی که بر روی دیوار نصب شده و عمدتا جهت تقویت عضلات شانه استفاده میشود .مهمترین حرکت در کاردرمانی دست با این وسیله تقویت بالابردن در عضلات شانه است . هرچند بسته به شرایط بیمار و خلاقیت کاردرمانگر دست حرکات دیگر دست را نیز میتوان با این وسیله تقویت نمود .

وند

وند ، یا چوب مخصوص کاردرمانی ، وسیله ای پر کاربرد در کاردرمانی دست بیماران می باشد. کاردرمانی دست بیماران سکته مغزی، کاردرمانی دست بیماران ام اس، کاردرمانی دست بیماران پارکینسون، کاردرمانی دست بیماران ضربه مغزی و کاردرمانی دست در قسمت مچ از این وسیله بسیار استفاده می شود. به جز استفاده در قسمت کاردرمانی دست از این وسیله در قسمت کاردرمانی تنه نیز این وسیله بسیار استفاده نی گردد.

یو پی اس

وسیله چوبی و کروی شکل که جهت تقویت حرکت چرخش رو به خارج و چرخش رو به داخل ساعد در بیماران استفاده میشود. این وسیله با توجه به شکل و ساختار خاص خود بیشتر برای بیمارانی کاربرد دارد که حرکت چرخش رو به داخل و رو به خارج ساعد در آنها ضعیف است و به نوعی با این وسیله حرکت کمکی فعال انجام می دهند.

پگ بورد

وسیله ای چوبی با قطعات ریز فلزی ، جهت بهبود حرکات ریز دست ، گرفتن های ریز دست مثل گرفتن دو انگشتی و گرفتن سه انگشتی ، دست ورزی و مهارت های ریز دست از آن استفاده می گردد. از این وسیله  میتوان هم در کاردرمانی دست بیماران ارتوپدی و هم در کاردرمانی دست بیماران مغز و اعصاب استفاده نمود . این وسیله بیشتر جهت بهبود حرکات ریز و سرعت حرکات ریز کاربرد دارد و نمیتوان از آن برای تقویت عضلات به صورت مقاومتی استفاده نمود .

دستکش روباتیک

با افزایش تکنولوژی، وسایل کاردرمانی دست نیز به روز شده و به صورت دیجیتالی به روش های بیوفیدبک و واقعیت مجازی در بهبود حرکت دست نقش آفرینی میکنند.

از دستکش روباتیک میتوان برای بهبود حرکات مچ و انگشتان دست استفاده نمود. مهارت ریز انگشتان دست نیز با این وسیله تقویت می گردد.

از دیگر وسایل کاردرمانی دست که به صورت دیجیتالی منجر به بهبود حرکات دست می شوند میتوان به رباط های دیجیتال، ای ام جی بیوفیدبک و … اشاره نمود که بعدا توضیحات مفصل تری در مورد این وسایل داده خواهد شد.

توییست بار

این وسیله کاردرمانی دست یک وسیله ارتجاعی بوده و برای حرکات ساعد ،مچ و انگشتان بسیار مفید است. از این وسیله در مراحل انتهایی درمان زمانیکه بیشتر به تقویت عضلات بصورت مقاومتی نیاز داریم استفاده می شود . این وسیله در کاردرمانی دست بیماران ارتوپدی بیشتر کاربرد دارد و انجام تمرین با این وسیله برای بیماران مغز و اعصاب کمی دشوارتر است.

هند اسکیت

هند اسکیت وسیله ای جهت بهبود حرکت خم و باز شدن آرنج  و حرکت بالا آمدن شانه و پایین آوردن شانه بصورت فعال کمکی است . از این وسیله در بیماری شانه منجمد ، سکته مغزی، ضربه مغزی ، ضایعه نخاعی، و دیگر بیماریهای مغز و اعصاب استفاده می شود.

سندینگ

وسیه ای از جنس چوب  که ببشتر برای باز کردن کمکی آرنج در بیمارایهای مغز و اعصاب استفاده میشود. همچنین حرکت خم کردن مقاومتی آرنج را نیز میتوان با این وسیله تقویت نمود.

در این مقاله به صورت مختصر سعی کردیم تا اطلاعات مختصری را در مورد وسایل کاردرمانی دست در اختیار بیماران و همکاران قرار دهیم برای کسب مشاوره بیشتر با مرکز کاردرمانی مهراد ( کاردرمانی در شرق تهران ) تماس حاصل فرمایید.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی دست در شرق تهران – بهترین مرکز کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی در تهرانپارس – کاردرمانی در مجیدیه – کاردرمانی در منزل

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ