مزایای کاردرمانی برای بزرگسالان

وظیفه یک کاردرمانگر این است که توانایی فرد را برای انجام وظایف روزانه تا حد امکان مستقل بازیابی کند. این وظایف شامل فعالیت های اساسی زندگی روزمره و فعالیت های ابزاری زندگی روزمره (ADLs) می شود.

ADLهای اساسی شامل غذا خوردن، لباس پوشیدن، استفاده از سرویس بهداشتی و حمام کردن است. فعالیت‌ های ابزاری زندگی روزمره شامل رانندگی، تهیه غذا و کار داوطلبانه است. هنگامی که فردی با ADL های پایه یا ابزاری مشکل دارد، کاردرمانی برای بزرگسالان می تواند از بازگشت به عملکرد مستقل حمایت کند.

مزایای کاردرمانی برای بزرگسالان

۱٫ بهبود دامنه حرکت و قدرت ایمن
جراحی، آرتریت یا سکته مغزی می تواند تغییراتی را در میزان حرکت موجود در مفاصل مانند مفصل شانه ایجاد کند. کاردرمانگران با مشتریان خود برای بهبود دامنه حرکتی از طریق:

دامنه حرکتی غیرفعال، که در آن درمانگران عملکرد حرکت را برای مراجع خود تحریک می کنند و به آنها در انجام حرکات کوچک مرتبط با مفصل کمک می کنند که به آن محدوده حرکتی کمکی فعال می گویند.

دامنه حرکتی فعال زمانی است که بیمار بازوی خود را حرکت دهد یا سایر حرکات مرتبط با مفصل را به تنهایی و بدون کمک فیزیکی انجام دهد.

موقعیت مناسب بدن، مانند دراز کشیدن به پشت یا پهلو نیز از بازگشت عملکرد مستقل با دامنه کامل حرکت پشتیبانی می کند. در حالت خوابیده مقاومت ناشی از گرانش کاهش می یابد و در عین حال سهولت حرکت مفصل افزایش می یابد. اگر فردی در حالی که وضعیت نامناسبی دارد، خود را خیلی محکم و یا خیلی سریع فشار دهد، به راحتی ممکن است ایجاد شود.

تکنیک‌ های پیشگیری جبرانی، استراتژی‌ هایی هستند که برای دور زدن از دست دادن قدرت به منظور ایجاد امکان حرکت و در عین حال ایجاد قدرت طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک تکنیک جبرانی رایج که افراد مبتلا به مفصل شانه ضعیف ممکن است استفاده کنند، بالا انداختن شانه به سمت بالا و نزدیک کردن بازو به بدن است. اگرچه این می تواند مقداری حرکت را امکان پذیر کند، اما با گذشت زمان باعث ایجاد درد و کاهش بیشتر قدرت می شود.

دیگر فواید

۲٫ کاهش درد، در عین ایجاد قدرت
زمانی که یک عضله ضعیف است، عضله مقابل ممکن است بیش از حد سفت شود و باعث درد شود. تکنیک های جبرانی، مانند پیاده روی شانه برای نزدیک نگه داشتن بازو به بدن در تلاش برای کاهش درد، اغلب باعث عدم تعادل عضلانی و در نتیجه افزایش درد می شود. 

تمرینات کاردرمانی می تواند کمک کننده باشد.

با مزایای کاردرمانی برای بزرگسالان، بیماران آموزش دیده و از نحوه قرارگیری نامناسب بدن در خطر افزایش درد بیشتر آگاه می شوند. تکنیک‌ های کششی و تمرین‌های هدایت‌شده دستی ارائه‌شده توسط کاردرمانگران برای بهبود حرکت ضعیف مفصل و کاهش درد طراحی شده‌اند، در حالی که استفاده از اندام را برای ADLها بهبود می‌بخشند.

۳٫ استراتژی‌ ها و تجهیزات تطبیقی را دریافت کنید
نیاز به کمک شخص دیگری برای انجام فعالیت های روزانه ایده آل نیست. وظیفه نهایی یک متخصص کاردرمانی بهبود توانایی فرد برای انجام مستقل فعالیت های روزمره زندگی است. با کمک یک کاردرمانگر باتجربه، شرکت کنندگان شاهد بهبود دامنه حرکتی خواهند بود و در بیشتر موارد، به دلیل اثرات مثبت ناشی از مزایای کاردرمانی برای بزرگسالان، طبیعتاً می توانند دوباره کارهای مهم روزانه را انجام دهند.

در برخی موارد با محدودیت‌های شدید در دامنه حرکت، ممکن است به استراتژی‌های تطبیقی تهاجمی‌تر یا تجهیزات تطبیقی نیاز باشد.

متخصصان ما در بهترین مرکز کاردرمانی در منزل تهران خدمات تخصصی کاردرمانی برای بزرگسالان را ارائه می دهند.

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ