فواید کاردرمانی سکته مغزی در منزل

سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی طولانی مدت بزرگسالان است. سالانه نزدیک به میلیون ها انسنان در سراسر جهان از سکته مغزی رنج می برند. بهبودی و توانبخشی زودهنگام می تواند به طور قابل توجهی احتمال بهبود موفقیت آمیز سکته را افزایش دهد. توانبخشی سکته مغزی شامل یک برنامه درمانی هدفمند است که برای کمک به بیماران برای بازیابی عملکرد از دست رفته و بازیابی استقلال طراحی شده است. در حالی که هر بازمانده سکته مغزی برنامه توانبخشی متفاوتی خواهد داشت، بسیاری از آنها شامل ترکیبی سفارشی از روشهای توانبخشی همچون کاردرمانی و گفتاردرمانی است.

کاردرمانی سکته مغزی در منزل بخش اصلی برنامه توانبخشی این بیماران است که باید تا زمانی که بیمار به شرایط مطلوب برسد ادامه پیدا کند. در این مقاله به فواید کاردرمانی سکته مغزی در منزل اشاره کرده ایم.

برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل سکته مغزی می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید: ۰۹۲۱۲۰۳۷۲۲۸

فواید کاردرمانی سکته مغزی در منزل

بازیابی تحرک

پس از سکته مغزی، بیماران ممکن است تغییرات شدیدی را در تحرک تجربه کنند، از جمله ضعف یا فلج در یک طرف بدن، سفت یا سفت شدن ماهیچه‌ها، سرگیجه و سایر مشکلات تعادلی، و مشکلات در برنامه‌ریزی یا هماهنگی، که منجر به حرکات ناشیانه یا آهسته می‌شود. تغییرات در حس، مانند بی حسی یا حساسیت بیش از حد، همراه با تورم، خستگی و درد نیز شایع است.

توانبخشی سکته مغزی با کاردرمانی در منزل به بیماران کمک می کند تا توانایی هایی را که در اثر سکته مغزی از دست داده یا آسیب دیده اند، از طریق حرکات و تمرینات تجویز شده خاص، به دست آورند. توانبخشی سکته مغزی همچنین می تواند به بیماران کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه با ناتوانی دائمی سازگار شوند و از وسایل کمکی مانند ویلچر و واکر استفاده کنند.

افزایش استقلال و کاهش وابستگی به اطرافیان

ضعف، فلج و تغییرات عضلانی اغلب بر بازوها و دست‌های بیماران سکته مغزی تأثیر می‌گذارد و انجام عملکردهای حرکتی ظریف لازم برای غذا خوردن، لباس پوشیدن و بهداشت شخصی را که از ویژگی‌های بارز زندگی مستقل هستند، دشوار می‌سازد.

به عنوان بخشی از فرآیند توانبخشی، بیماران سکته مغزی ممکن است حرکات را برای کارهای روزمره تمرین کنند، با تکرار به عنوان کلید بازیابی عملکرد. سایر بیماران ممکن است برای کمک به بهبود هماهنگی بازی های ویدیویی انجام دهند. یکی از مهم ترین فواید کاردرمانی سکته مغزی در منزل کمک به بیماران برای بازیابی توانایی های از دست رفته و به حداکثر رساندن استقلال است. گاهی اوقات این به معنای یادگیری روش های جایگزین برای انجام وظایف روزانه است.

سایر راهکارهای توانبخشی سکته مغزی

توانایی های گفتاری و ارتباطی اغلب پس از سکته مغزی به دلیل ضعف یا فلج عضلات داخل و اطراف دهان، لب ها، زبان و تارهای صوتی آسیب می بیند. سکته مغزی همچنین می‌تواند بر هماهنگی ماهیچه‌ها و توانایی‌های شناختی مانند حافظه، تفکر و قضاوت تأثیر بگذارد، به این معنی که بیماران نه تنها در صحبت کردن، خواندن و نوشتن مشکل دارند، بلکه در درک دیگران هنگام صحبت یا اشاره نیز مشکل دارند. یک برنامه گفتار درمانی جامع و سفارشی می تواند به بیماران کمک کند تا راحت تر با هم ارتباط برقرار کنند. این ممکن است شامل تمرین با صحبت کردن و گوش دادن یا استفاده از حرکات یا وسایل کمکی برای انتقال پیام باشد. گفتار درمانی همچنین به تقویت عضلات و هماهنگی برای بهبود سرعت، ریتم و دقت گفتار بیمار کمک می کند.

معمولاً بیماران در مورد پیشرفت و محدودیت های خود پس از سکته ناامید، افسرده یا مضطرب می شوند. برنامه های توانبخشی سکته مغزی گاهی شامل مشاوره به عنوان بخشی از برنامه درمانی کلی، همراه با گروه های حمایتی و آموزش خانواده است که می تواند به خانواده ها کمک کند تا از عزیزانی که پس از سکته بهبود می یابند، مراقبت کنند. تغییرات عاطفی و شخصیتی پس از سکته مغزی رایج است، از جمله واکنش های اغراق آمیز، احساسات خارج از زمینه، تحریک پذیری یا پرخاشگری، و حتی رفتارهای غیرقابل مهار یا تکانشی. درمان شناختی رفتاری می تواند همراه با آموزش مدیریت رفتاری و دارو کمک کند. مبتلایان به سکته مغزی زمانی که به انواع حمایت های جسمی و روانی دسترسی داشته باشند، شانس بیشتری برای داشتن یک زندگی پربار و معنادار دارند.

 

کلمات مرتبط :

فواید کاردرمانی سکته مغزی در منزل – فواید کاردرمانی در منزل – هزینه کاردرمانی سکته مغزی در منزل

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ