ریکاوری پس از سکته مغزی با کاردرمانی کمک زیادی به تخفیف عوارض و مشکلات ناشی از سکته مغزی کرده و کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد.

سکته مغزی ، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز مختل می‌شود، یا در اثر انسداد یا پارگی رگ خونی. وقتی مغز از اکسیژن و مواد مغذی محروم می شود، سلول های مغز شروع به مردن می کنند که می تواند منجر به علائم و عوارض مختلفی شود.

علائم سکته مغزی بسته به اینکه کدام قسمت از مغز تحت تاثیر قرار گرفته است می تواند متفاوت باشد، اما علائم رایج عبارتند از:

  • ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک طرف بدن، از جمله صورت، بازو یا پا
  • مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار
  • تغییرات ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم
  • سردرد شدید ناگهانی
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی

عوامل خطر سکته مغزی عبارتند از فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، کلسترول بالا و سابقه خانوادگی سکته مغزی. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند ترک سیگار، ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

ریکاوری پس از سکته مغزی با کاردرمانی

ریکاوری پس از سکته مغزی با کاردرمانی

کاردرمانی می تواند بخش مهمی از روند بهبودی فردی باشد که دچار سکته مغزی شده است. هدف کاردرمانی این است که به بازماندگان سکته کمک کند تا توانایی انجام فعالیت‌ها و وظایف روزانه‌ای را که ممکن است تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته‌اند، دوباره به دست آورند.

در طول کاردرمانی، یک درمانگر با بازماندگان سکته مغزی کار می کند تا یک برنامه درمانی شخصی را که متناسب با نیازها و اهداف خاص آنها باشد، ایجاد کند. این ممکن است شامل تمرین‌هایی برای بهبود قدرت، هماهنگی و دامنه حرکتی و همچنین فعالیت‌هایی برای کمک به بازماندگان برای بازیابی مهارت‌هایی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن و آراستن خود باشد.

علاوه بر تمرین‌ها و فعالیت‌های فیزیکی، کاردرمانی ممکن است شامل حمایت شناختی و عاطفی نیز باشد تا به بازماندگان کمک کند تا با تغییرات یا چالش‌هایی که ممکن است در نتیجه سکته با آن‌ها مواجه شوند کنار بیایند.

طول و دفعات جلسات کاردرمانی بسته به نیاز و پیشرفت فرد متفاوت خواهد بود. برای بازماندگان سکته مغزی مهم است که از نزدیک با تیم مراقبت های بهداشتی خود برای تعیین بهترین روش درمانی برای بهبودی خود همکاری کنند.

فواید کاردرمانی

کاردرمانی بخش مهمی از روند بهبودی فردی است که دچار سکته مغزی شده است. این ها چند پاسخ برای چرا هستند:

به بازیابی استقلال کمک می کند: پس از سکته مغزی، بسیاری از افراد ممکن است در فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن، آراستگی و غذا خوردن دچار مشکل شوند. ریکاوری پس از سکته مغزی می‌تواند به بازماندگان سکته کمک کند تا با آموزش روش‌های جدید برای انجام این فعالیت‌ها یا سازگار کردن محیط برای سهولت انجام آن‌ها، استقلال خود را بازیابند.

مهارت‌های حرکتی را بهبود می‌بخشد: بازماندگان سکته ممکن است ضعف یا فلج را در یک طرف بدن خود تجربه کنند که انجام کارهای روزانه را دشوار می‌کند. کاردرمانی می تواند با ارائه تمرینات و فعالیت هایی که گروه های عضلانی خاصی را هدف قرار می دهد و هماهنگی را بهبود می بخشد، به بهبود مهارت های حرکتی کمک کند.

ایمنی را افزایش می دهد: کاردرمانی می تواند به بازماندگان سکته مغزی کمک کند تا خطرات بالقوه را در محیط خود شناسایی کنند و یاد بگیرند که چگونه از آنها اجتناب کنند. این می تواند به جلوگیری از سقوط یا حوادث دیگری که می تواند بهبودی آنها را پیچیده تر کند، کمک کند.

سلامت روان را تقویت می کند: تأثیر عاطفی سکته مغزی می تواند قابل توجه باشد و کاردرمانی می تواند به بازماندگان سکته کمک کند تا با تغییرات و چالش هایی که ممکن است با آن مواجه شوند کنار بیایند. این می تواند شامل ارائه حمایت عاطفی، کمک به مدیریت استرس و اضطراب، و ارائه استراتژی هایی برای بهبود خلق و خو و سلامت کلی روان باشد.

کیفیت زندگی را بهبود می بخشد: با بهبود استقلال، مهارت های حرکتی، ایمنی و سلامت روان، کاردرمانی می تواند به بازماندگان سکته مغزی کمک کند تا کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشند و پس از سکته، احساس عادی بودن را به دست آورند.

 

 

بیشتر بخوانید :

کاردرمانی در منزل پیروزی

کاردرمانی در منزل تهرانپارس

کاردرمانی در منزل شرق تهران

اهداف کاردرمانی بعد از سکته مغزی

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ