توانبخشی فلج مغزی امری ضروری برای کمک به کاهش عوارض و مشکلات ایجاد شده در کودک یا بزرگسال مبتلا به این عارضه مغزی است.

توانبخشی به این افراد کمک می کند تا مشکلات کمتری را تجربه کرده و بوابستگی کمتری نیز به اطرافیان داشته باشند ، این امر نقش مهمی در افزایش اعتماد بنفس و تقویت روحیه در مبتلایان به این عارضه دارد.

فلج مغزی یکی از ناهنجاری های رشدی مغز است که اغلب در دوران جنین و یا حین تولد رخ می دهد ، اگرچه احتمال بروز آن در ماه ها یا سال های ابتدایی زندگی نیز وجود دارد.

مشکلات حرکتی ، توانایی های ذهنی و اختلالات گفتاری و بلع غذا از مهم ترین عوارضی هستند که فلج مغزی به همراه دارد و با اقدامات توانبخشی قابل بهبود بوده و تخفیف پیدا می کند.

 رشد ناقص یا غیر طبیعی مغز در دوران جنینی ، نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد حین تولد و یا وارد شدن آسیب به قسمتی از مغز که مسئول کنترل حرکات بدن است از مهم ترین عوامل بروز این عارضه مغزی هستند.

کاردرمانی و گفتاردرمانی از مهم ترین اقدامات توانبخشی هستند که برای مبتلایان به فلج مغزی برای کمک به کاهش مشکلاتشان و همچنین افزایش استقلال فردی ارائه می شوند.

عدم هماهنگی عضلات ، ضعف شدید اندام ها ، اختلال در انجام فعالیت ها ، راه رفتن بطور غیر طبیعی ، خشکی و انقلاض غیر عادی عضلات از عوارض جسمی این عارضه مغزی هستند که نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

توانبخشی فلج مغزی

کاردرمانی فلج مغزی

کاردرمانی نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این عارضه مغزی دارد.

کاردرمانی مهارت های حرکتی را بهبود بخشیده و در کاهش رفلکس های غیرطبیعی نیز بسیار موثر است.

کاردرمانگر به فرد مبتلا می آموزد که چگونه با استفاده از توانایی های موجود فعالیت های روزمره خود را انجام دهد و کمتر به دیگران وابسته باشد.

کاردرمانگر همچینین توصیه هایی در ارتباط با نحوه حمام کردن ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن و … به فرد مبتلا به فلج مغزی خواهد کرد.

مبتلایان به فلج مغزی که به دلیل مشکلات جسمی ایجاد شده قادر به مراجعه به کلینیک کاردرمانی نیستند می توانند از خدمات کاردرمانی در منزل استفاده کنند.

گفتاردرمانی فلج مغزی

مشکلات گفتاری ، ناتوانی در حرف زدن بطور صحیح و در مواردی اختلال در بلع غذا و مشکلاتی همچون سرازیر شدن آب دهان نیز از مشکلاتی هستند که مبتلایان به فلج مغزی تجربه می کنند.

گفتاردرمانی نیز برای کمک به توانبخشی و کاهش این مشکلات در این افراد موثر است.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در منزل – کاردرمانی در شرق تهران – کاردرمانی فلج مغزی – گفتاردرمانی فلج مغزی

فهرست
مشاوره رایگان در واتس آپ